LÄGG NER YSTAD-ÖSTERLENREGIONEN - låt näringen blomstra – då kommer även kommunerna att göra det.
Turist- och mötesnäringen har en avgörande roll för regionens framtid. Vikten av dessa näringar understryks genom Sparbanken Syd:s storsatsning på en seminarieserie i hur regionen ska leva året runt, samt kommunernas nyligen genomförda variant med liknande tema. Kommunalråden pratar om att ”sätta ryggarna ihopa och hjälpa varandra” samt att ”ingen ska hamna mellan stolarna”. Duktiga konsulter anlitas och gränsöverskridandet har blivit en ledstjärna, vilket är bra och något jag själv haft som devis sedan starten av vår verksamhet.
VisitÖsterlen Turistbyrå förbjuden att anonsera i ”Vägvisaren”
Hur yttrar sig då de fina orden om samarbeten och gränsöverskridande från vårt perspektiv? Jag tar två exemplen. För det första har SÖSK-organisationen (Sydöstra Skånes samarbetskommitté som håller på eller redan har bytt namn till Samarbetskommittén för YstadÖsterlenregionen) valt att utestänga VisitÖsterlen Turistbyrå från de innehållsrika och påkostade publikationerna ” Guide YstadÖsterlenregionen” samt tidningen ”Vad Händer”. Vårt önskemål att synas i dessa publikationer är ett rimligt önskemål eftersom det är här i sydöstra Skåne som vi verkar och det skulle uppfattas som komplett, inte minst gentemot gästen, om alla turistbyråer (oavsett om den ägs kommunalt eller privat) presenteras enhetligt och tillsammans. Med tanke på att Skånes nya marknadsbolag, Tourism in Skåne AB, presenterar oss på skane.com och i alla kommande publikationer där de skånska turistbyråerna finns presenterade, är utestängningen närmast förvånande.
Det andra exemplet kan närmast liknas vid diskriminering och innebär att Ystad turistbyrå har förbjudit oss att annonsera i Ystad kommuns turistguide ”Vägvisaren”. Ett par exempel som visar att potentialen att hitta samarbeten och samverkan är stor här i sydöstra hörnet.
Låt Ystad få vara Ystad och Österlen få vara Österlen
Nu vill kommunerna alltså bygga sitt eget varumärke, sin egen båt, där tre eller fyra kaptener vill hålla rorkult. I början fanns även Skurups kapten med på kommandobryggan, vilket resulterade i den nya loggan, där fem gröna strån symboliserar den kommunala kvintetten. Nu har stråna decimerats till fyra, dock ej i loggan, eftersom Skurup valt att hoppa av. Fortfarande finns Sjöbo med men för mig är Sjöbo varken Österlen eller Ystad. Både Ystad och Österlen är vart för sig attraktiva och välkända varumärken. Låt Ystad få vara Ystad och Österlen få vara Österlen.
Som ansvarig och ägare av VisitÖsterlen Turistbyrå har jag mycket att vinna på om detta kommunala initiativ baxas igenom. Jag menar att projektet kommer att jämföras med det privata turistalternativ som alltså redan finns. Följden blir då uppmärksamhet på många plan. Som skattebetalare önskar jag däremot att Ystad-Österlenregionens turistsatsning läggs ner och att kommunerna istället hjälper till att bygga en organisation som näringen själv äger och styr över. En underifrån uppbyggd organisation håller på att bildas i Kivik för att marknadsföra turismen där. Liknande planer finns även i Simrishamn och Ystad. Här är vi på rätt väg, speciellt om dessa kan samordnas!
Alternativet – en näringslivsägd organisation
Istället bildar vi en ekonomisk förening där regionens aktörer erbjuds medlemskap i form av andelssystem. En andel kostar X. En differentierad årsavgift tar hänsyn till t ex omsättning och antal anställda. Ev lägre årsavgift för regionens konsthantverkare/konstnärer/designers/kulturarbetare. Föreningen äger i sin tur ett AB till 100 % , och som i princip kan heta vad som helst. Det är ju ändå inte detta AB som ska marknadsföras, utan det är varumärkena Ystad och Österlen. Vi kan kalla bolaget Ankdamm Turism AB eller Ystad Österlen Turism AB. Bolagets styrelse består av kommunalråden i Tomelilla, Simrishamn och Ystads kommuner samt utvalda aktörer inom näringen. I relation till kommuninvånarantal bidrar sedan de tre kommunerna med ekonomiska medel till AB. En VD samt kompetenta personer från näringen utses att driva detta marknadsbolag med ansvar för marknadsföring, produktutveckling, turistbyråer, Internet, utbildning, samarbeten o s v.
Lägg ner Ystad-Österlenregionen och lägg istället resurserna på att bygga en organisation som ägs och styrs av näringen.
Låt näringen blomstra – då kommer även kommunerna att göra det!
Joachim Orrenius
VD VisitSkåne AB/VisitÖsterlen Turistbyrå
http://www.visitosterlen.se/
VisitÖsterlen är auktoriserad turistbyrå och ingår i VisitSkåne AB.
1 kommentar:
Man häpnar över hur det kommunala etablissemanget beter sig! Stå på er - framtiden är er! F d kommunanställd.
Skicka en kommentar