Antal fysiska besök på turistbyrån = 0. Antal unika besök på webben = 1496.
– Visserligen har vi sällan fler än tio fysiska besök per dag till vår turistbyrå men noll besök under en dag är givetvis ovanligt. Samma dag, i måndags den 6 juli, hade vi 1496 unika besökare på webben (visitosterlen.se), säger Joachim Orrenius från Visit Österlen Turistbyrå. Detta enligt statistik från Google Analytics som är ett av marknadens mest använda och mest tillförlitliga statistikprogram.
Visit Österlen Turistbyrå är troligen Skånes enda privatägda turistbyrå helt utan kommunalt engagemang/uppdrag. – Den virtuella världen växer och gästen blir allt mer van att söka turistinformation och turistinspiration via webben. Jag är övertygad om att de svenska turistbyråerna i nuvarande form kommer att försvinna inom fem sex år. De kommer att ersättas dels av callcenter som svarar på telefon- och e-postförfrågningar och dels av strategiskt belägna informationsplaster, t ex Internetcaféer och bensinstationer. Vid dessa i-platser kommer gästen att kunna hämta nödvändig information via telefoner och datorer. En tryckt karta och kanske en guide vill säkert gästen hämta på Internetcaféet eller bensinstationen men i övrigt är de traditionella och påkostade turistbroschyrerna i tryckt form ett avslutat kapitel. Inte minst ur miljöaspekt, säger Joachim Orrenius.
En trend som förstärks år från år är att färre gäster kontaktar oss för personlig service och att allt fler istället gör sina bokningar online. Ny statistik för juni visar att antalet bokningar som görs online via visitosterlen.se ökar kraftigt jämfört med juni förra året - från 33 till 116 bokningar, vilket innebär en ökning med över 250 %. Ett exempel på onlinebokningens betydelse utifrån leverantörsperspektivet är följande. Reunion Retreat Pensionat som är ett nyöppnat boende i Kivik, blev uppkopplade till vårt onlinesystem så sent som den 26 juni i år. T o m 7 juli har Reunion Retreat Pensionat fått inte mindre än 24 onlinebokningar via visitosterlen.se, vilket givetvis är mycket glädjande, säger Joachim Orrenius.
Vår onlinebokning är resultatet av ett samarbete med Norden Resor i Skåne AB/Nordic Travel. Tillsammans med Nordic Travel i Ystad lägger vi stora resurser på att marknadsföra oss, för att på så sätt driva trafik till våra olika försäljningskanaler, säger Joachim Orrenius.
Visit Österlen är den regionala turistorganisationen som utvecklar turist- och mötesnäringen genom att erbjuda dig boenden, stugor, möten, turistinformation, sociala media, kartor och guider. Visit Österlen är auktoriserad turistbyrå och ingår i Visit Skåne AB.
Joachim Orrenius
VD Visit Österlen Turistbyrå/Visit Skåne AB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar