2009-04-28

MÖTE MED REGERINGSREPRESENTANTER

I förra veckan träffade jag två representanter från regeringen för att diskutera svensk turism i allmänhet och sydostskånsk dito i synnerhet. Från Näringsdepartementet deltog Christian Berger (Departementssekreterare) och från Finansdepartementet deltog Petra Jansson (Rättssakkunnnig).

Tanken med att träffa regeringen växte fram under hösten efter en rad märkliga beslut som tagits av kommunerna här i sydöstra Skåne. Bland annat har Ystad kommun förbjudit oss att annonsera i den kommunalt producerade turistguiden ”Vägvisaren”.
Mer information om dessa beslut finns i dessa inlägg: (läs gärna båda): http://visitosterlen.blogspot.com/2008/11/lgg-ner-ystad-sterlenregionen.html#links http://visitosterlen.blogspot.com/2008/12/lt-nringen-blomstra_14.html#links
Bifogar även här två länkar till ett par artiklar som Svenskt Näringsliv och Skånska Dagbladet skrivit i ärendet: http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/osund_konkurrens/article68845.ece http://www.skd.se/article/20090118/NYHETER/934740092/1018/*/YSTADOSTERLEN/privata-visitskane-far-inte-annonsera-i-kommunens-turistguide

Önsekmålet var från början att träffa Maud Olofsson, som i rollen som Näringsminister är ytterst ansvarig för frågor kring svensk turism. Hon befann sig dock mitt i finanskrisens epicentrum och var upptagen med viktigare frågor, vilket jag har stor förståelse för. Kontakterna med regeringen ledde senare fram till mötet med Christian Berger och Petra Jansson som alltså skedde i Stockholm i fredags.

Ett syfte med mötet var att ge regeringsrepresentanterna ett klipp från turist- och mötesnäringen här i Skåne och på Österlen. Alltså informera om hur näringen fungerar i vår region – vad fungerar bra och inom vilka områden fungerar det mindre bra? Jag ville även upplysa om vilka utmaningar jag ställs inför som entreprenör och drivande av privat turistbyrå här på Österlen. Jag berättade också hur långt man kommit i Blekinge och hur man på ett positivt sätt arbetar med dessa frågor i vårt grannlän.

Ett annat syfte med mötet var att få information om hur man på regeringsnivå arbetar med turistfrågor. Idag finns det bl a en lagtext som handlar om kommunal rätt som har följande innehåll: ”Lag (1968:131) om vissa kommunala befogenheter inom turistväsendet. Kommun får vidtaga åtgärder för uppförande och drift av turistanläggningar i den mån det är påkallat för att främja turistväsendet inom kommunen”. Denna lag kom till 1968 då i princip all turistbyråverksamhet låg inom ramen för de svenska kommunerna. Denna lag har senare redaktionellt omarbetats men innehållet i sak är detsamma som i 1968 års lag. Med andra ord gäller den gamla lagen från 1968 fortfarande. Utöver den nämnda lagen som handlar om uppförande och drift av turistanläggningar, har kommunerna även en kompetens att allmänt främja turistväsendet i kommunen. Det ska då handla om allmäninriktade åtgärder och får inte vara fråga om otillåtna individuella förmåner. Vad som är kompetensenligt har utvecklats i rättspraxis (domstolspraxis). Som lagligt har ansetts t ex anslag till enskild sammanslutning för att anordna och driva turistbyrå i kommunen (RÅ 1952 I 263), anslag för att uppföra byggnad för turistbyrå och restaurang (RÅ 1953 I 239) samt ekonomisk garanti eller anslag för festspel och andra för turistnäringen i kommunen betydelsefulla evenemang (RÅ 1956 I 27 Himlaspelet i Leksand, RÅ 1958 I 225 Visborgsspelen i Visby, RÅ 1966 I 152 fästningsspel i Varberg, RÅ 1969 C 61 Internationella Vadstenaakademiens offentliga konserter). (Se Ulf Lindquist, Kommunala befogenheter, sjätte uppl.)

Mycket har hänt sedan lagen kom till 1968. Idag ser turistsverige annorlunda ut där fler och fler privata alternativ till turistservice dyker upp. Bland annat därför håller regeringen nu på att se över konkurrenslagstiftningen inom detta och även andra områden. Ett förslag håller på att arbetas fram och kommer troligen upp på bordet under hösten 2009, för att förhoppningsvis kunna träda i kraft 1 januari 2010. Vad det nya förslaget innebär konkret och i praktiken får framtiden utvisa.

Oavsett vad nuvarande och kommande lagar säger och vad som ligger inom ramen för vad en kommun ska/bör/får göra, när det gäller turism, så är jag övertygad om att det är bra att bringa så mycket klarhet som möjligt kring detta. Ska en kommunal turistbyrå tjäna pengar på t ex stugbokning, onlinebokning och souvenirförsäljning? Ska en kommun förbjuda en privat aktör att annonsera i en kommunalt producerad turistguide? Ska en kommun bedriva konkurrerande verksamhet när det finns privat aktör som kan utföra arbetet? Vad är egentligen en kommuns uppdrag när det gäller turistnäringen? Hur går upphandling av ett entreprenadsuppdrag till? Några av dessa är svåra frågor som kan besvaras med Ja, Nej eller Vet ej. Idag är det många frågor kring detta ämne som besvaras med Vej ej, och det vore önskvärt om fler av frågorna istället kunde besvara med antingen Ja eller Nej. Jag tror att det viktigaste för alla parter, är att fastställa vad som gäller, så att spelreglerna blir tydliga. En kommun kanske ska tjäna pengar på onlinebokning? Ja, då är det bra att fastställa det. Likaså kanske en kommun ska konkurrera med det privata näringslivet?

Jag har förstått att jag är något av en privat pionjär inom dessa områden och då är det viktigt för mig att få inblick och ökad förståelse för både den kommunala och regeringspolitiska processen. Mötet med Petra Jansson och Christian Berger var även ur den aspekten intressant. Fortsättning följer…

Joachim Orrenius
VD Visit Skåne AB
VisitÖsterlen Turistbyrå
http://www.visitskane.se/
http://www.visitosterlen.se/

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant! Visst kan vi överleva båda två och dessutom komma överrens. Den "övergripande objektiva informationen" kan mycket väl fortsätta att ligga på kommunerna, medan man succesivt etablerar samarbeten med näringen. Kommunen vill ju arbeta för en ökad företagsetablering. Jag tror dock inte det är lyckat att släppa allting fritt, om du förstår vad jag menar. Då blir det KAOS och Skåne skulle bli svårgreppbart. Det måste finnas någon helhetskänsla eller kalla det kontroll, som idag med ett regionalt turistråd samt lokala kommunala turistbyråer. Det tror jag är viktigt för mångfalden. Besökaren har rätt att få allt serverat på ett fat och sedan få välja själv, inte sant? Eftersom jag i dagsläget själv arbetar på en kommunal tycker jag naturligtvis att de ska finnas kvar. Detta behöver inte utesluta den privata turistbyråns existens. Vi borde kunna samarbeta bättre istället för att motarbeta varandra. Det är ju ändå för näringen och våra besökares skull vi finns till, eller hur?

Visit Ystad Österlen sa...

Att jag driver dessa frågor är alltså inte för att motarbeta någon. Däremot har jag ett ansvar mot alla våra leverantörer, samarbetspartners och mot vår verksamhet inte minst, att skapa förutsättningar för den fortsatta affärsutvecklingen. Just för att också den privta turistbyrån överhuvudtaget ska kunna existera. Att driva privat turistbyrå är ingen lek, även om det är väldigt roligt. Det handlar om att skapa lönsamhet samtidigt som att ge gästen bra och objektiv information/service (objektiv information/service kan mycket väl ligga i näringens ansvar - det kanske till och med är lättare att vara objektiv då?). Att driva ett företag är en balansgång, en överlevnad som görs utan finansiering av skattebetalarnas pengar. Kan ibland vara värt med en liten påminnelse om detta när dessa frågor diskuteras.

Jag anser att svensk turistnäring mår bra av att privata aktörer kompletterar det offentliga/traditionella. Det tvingar oss båda att stå på tå (inom många områden) och utveckla näringen på bästa sätt. Att göra bra saker på ett effektivt sätt helt enkelt. Ibland kanske detta till och med kan göras i ett samarbete. Denna konkurrens/komplettering gynnar i slutändan gästen (hon får fler möjligheter att hitta till just vår destination) som blir en nöjd besökare som i sin tur för med sig att näringen blomstar. Och blomstrar näringen, ja då gör även kommunerna och svenska staten detsamma. Också av den anledningen har jag som samhällsmedborgare ett ansvar att delta i den politiska (detta handlar i slutändan om politik) processen på både kommunal, regional och i detta fall nationell nivå.

Jag håller verkligen med dig om att vi (privata och kommunala turistbyråer) borde kunna samarbeta bättre. Inte minst ur ett gästperspektiv. Japp, gästen har rätt att få allt serverat på ett fat för att kunna välja själv. Det sker inte idag då SÖSK (Sydöstra Skånes Samarbetskommité - som just är ett slags regionalt turistråd för sydöstra Skåne)valt att utesluta vår turistbyrå där SÖSK i t ex tidningen "Vad händer" och "Guide Ystad-Österlen-regionen", presenterar alla övriga turistbyråer (alltså de helkommunala och de som har ett kommunalt uppdrag). Och att Ystad kommun förbjudit oss att annonsera i den kommunalt producerade turistguiden "Vägvisaren" ökar inte heller direkt gästens möjlighet att få allt serverat på ett fat.

Parallellt med att jag driver dessa frågor har jag återigen tagit initiativ till möten med kommunala representanter här på Österlen. Vi får se vad dessa leder till denna gång.

Det är roligare att dansa om man är två... ;-)

Joachim Orrenius
VD VisitSkåne AB
VisitÖsterlen turistbyrå

Anonym sa...

Jag tycker att du gör rätt i att driva en privat turistbyrå. Det behövs konkurrens. Men jag tycker att du är fel ute när det gäller annonseringen. Din verksamhet konkurrerar ju med Ystad kommuns. Varför skulle de bjuda in dig då? Det är som att Toyota skulle kräva att få annonsera i Volvos personaltidning.

Visit Ystad Österlen sa...

Du jämför en personaltidning med en turistguide. Turistguiden är offenlig och ska spridas till så många gäster som möjligt (helst ska ju hela den tryckta upplagan ut). En personaltidning däremot, oavsett om den är kommunal eller inte, trycks inte riktigt med samma syfte.

Jag anser att Ystad kommun är fel ute i denna fråga om annonsförbud. Bortsett från att gästen inte får möjlighet att ta del av vår service och våra produkter/tjänster och att kommunen även tar bort möjligheten för kommuninvånarna att vi skulle kunna bidra med annonsintäkter i guiden, kan man ju fundera en del kring kommunens likabehandlingsprincip.

Och hade detta varit logiskt skulle vi även ha varit förbjudna att annonsera i övriga kommunala publikationer, t ex "Guide YstadÖsterlen-regionen" och tidningen "Vad händer", där Ystad kommun, via SÖSK, är en av kommunerna som står bakom dessa publikationer.

Men framförallt suger detta både tid, energi och pengar från dig, mig och många andra engagerade turistambassadörer. Den tiden, den energin och de pengarna, skulle åtminstone jag, mycket hellre lägga på att fokusera på andra saker. Som t ex att marknadsföra destinationen och ta hand om gästen på ett ännu bättre sätt.

Joachim Orrenius
VD VisitSkåne AB
VisitÖsterlen turistbyrå

Anonym sa...

Hej, Visit Österlen. Jag tycker ni gör ett fantastiskt arbete med er verksamhet. Ni marknadsför Österlen på ett suveränt sätt, bl a med en mycket innehållsrik sajt. Läste någonstans att ni har cirka 30 hotellanläggningar anslutna online! Jag förstår inte problemet - kommunen borde applådera er verksamhet. Ni utför ju till viss del det arbete/ansvar som kommunfolket, via skattsedeln, har betalt för att göra. Hade jag varit politiskt ansvarig (vilket jag i och för sig är i en annan landsända) hade jag hittat samarbete med Visit Österlen. Det är sådana kompetenta eldsjälar som ni som är guld värda för en kommun! Men svårigheten för oss politiker är att vi ogärna vill släppa ifrån oss makten, för det är ju just det hela politiken handlar om - alltså att via makten förändra samhället i den riktining som det politiska programmet pekar.

Anonym sa...

När ni tar över turistbyrån på vårt kära Österlen tar ni också bort arbetena för alla de anställda på turistbyråerna och då blir det ännu fler arbetslösa här. Det är dom som har byggt upp Österlens turist och det räcker väl att Plastal läggar ner!