2009-04-11

FOLKRACE ÄR OCKSÅ KONST

I ett fantastiskt vårväder har starten för årets klassiska konstrunda nu gått av stapeln. Själv tog jag på långfredagen med mig familjen på en annan slags runda. Nämligen till rundorna på Svampabanan och årets populära folkracetävling Påskracet. Förutom folkrace körs det även motocross och rallycrossSvampabanan. 13 juni arrangeras för övrigt SM i rallycross här på Svampabanan - det är något att se fram emot. Motorbanan ligger strax utanför Tomelilla vid korsningen av väg 11 och 19 - ungefär på samma plats där Tosselilla ligger.

Påskracet arrangeras av Tomelilla MK och den stora publiken understryker det enormt stora motorintresse som finns i Sverige. Att se alla debutanter, juniorer och seniorer (damer och herrar) ratta runt de mer eller mindre tillknycklade bilarna är minsann också en konst! Man brukar ju säga att ett barn aldrig ljuger. Jag skulle säga att det är en sanning med modifikation men som småbarns pappa kan jag åtminstone hålla med om att ett barns beteende i princip aldrig ljuger. Att våra barn, tre respektive sju år, med stort intresse sitter still (nästan...) och följer Påskracet under åtta timmar är ett bevis för underhållningsvärdet och konsten i denna motorkultur! Åtta timmar, med en timslång rast, på samma gräsplätt i gassande vårsol med motordammet yrande runt ögonen - jag är imponerad!

Den där mer traditionella konsten med t ex målade tavlor, får vänta till idag påskafton då det är dags konstrundan på Österlen. Under långfredagen fick jag hålla tillgodo med de tavlor som under stundom bjöds på längs de heta fyrhjuliga rundorna runt Svampabanans kuperade bana. Du som är sugen att prova på folkrace kan komma till Svampabanan den 2 maj då Tomelilla MK arrangerar en prova-på-dag. Mellan 10-17 har du möjlighet att själv köra och vill du inte köra själv kan du prova att åka med. Inte för att jag planerar att börja köra folkrace men som gammal rallyförare blir jag såklart sugen... Vill du själv börja köra folkrace så kan du åka till vilken folkracetävling som helst och lägga ett bud på den bil du tror på. Att lägga själva budet kostar en hundring och alla bud har ett fast pris - 6500:-. Är det fler som lägger bud på samma bil sker lottning. Är du ensam budare så är bilen din (förarstolen ingår ej). Du behöver givetvis ett släp/trailer att köra iväg bilen på. Du behöver också diverse utrustning, ett garage och kanske det viktigaste - du behöver intresse och kunnande i hur du mekar och ett team som stöttar dig. I folkrace går det nämligen hett till och det händer ofta att bilarna bucklas till i en närkamp eller går sönder på annat sätt och då behöver någon hantera skiftnyckeln och släggan... Du behöver också ansluta dig till en motorklubb för att få den information och stöttning som krävs.

Vem som vann? Ja, efter ett stort antal heat med C, B och A-finaler som grädde på moset, var det såklart någon som vann de i olika klasserna. Själv noterade jag inte resultaten men vill du bita tag i resultatlistorna rekommenderar vi dig att besöka http://www.tomelillamk.com/ Där kommer så småningom resultaten att läggas ut. Här följer lite information om Tomelilla MK (hämtat från den egna webbsidan): "Tomelilla Motorklubb har ca 1400 medlemmar varav ca 800 är bosatta i Tomelilla Kommun och ca 750 är ungdomar under 25 år. Klubben bildades 1962 och bedrev till en början verksamheter i Motocross och Rally. Det åktes bl.a. VM tävlingar i sidovagns Motocross.I början av 70-talet införde Tomelilla MK som en av de första klubbarna i Sverige Rallycross på sitt program. Under åren har ett flertal EM och SM tävlingar arrangerats på Svampabanan. Tomelilla Motorklubb var den första klubb som arrangerade populära TV tävlingar med mästarmöte i Rallycross. Detta medförde också ett lyft för klubben men innebar också stora satsningar på hela anläggningen i form av byggnader, publikläktare, asfalt och skyddsräcken till höga kostnader. I början av 80-talet investerades det i en campingbyggnad med duschar, toaletter, kök m.m.1992 blev klubben tilldelad en VM tävling i Motocross vilket innebar ytterligare satsningar med bl.a. ett nytt kombinerat speaker, tidtagning och varvräkningssekreteriatMC banan och ny banbegränsning runt den 1750 m långa Motocrossbanan till skydd för tävlande och åskådare. I samband med detta anlades även en knattecrossbana för de allra minsta förarna. På Rallycrossbanan åker vi förutom Rallycross även Folkrace. Under de senaste åren har vi även åkt en del RM och SM tävlingar i Crosskart där klubben haft stora framgångar. 1991 utvidgades verksamheten att även omfatta Miniracing vilket innebar att en ny bana för detta ändamål projekterades och byggdes. Vi har även en inomhusbana i Miniracing. Vårt nya mål är att, inom en snar framtid, anlägga en Kartingbana för att komplettera vår anläggning."

Joachim Orrenius
VD VisitSkåne AB
VisitÖsterlen Turistbyrå

Inga kommentarer: