På Skillinge Hamnkrog träffas 26 februari delar av Skillinge Företagarförening för årsmöte. Föreningen är en aktiv företagaraförening och så här skriver föreningen själva på sin webb http://www.skillinge.com/ om Skillinge och sin förening: "Skillinge är ett fiskeläge på Österlen, cirka en mil söder om Simrishamn. På vintern är invånarantalet omkring 1 000, men under sommarmånaderna ökar befolkningen betydligt. Fler än 70 företag driver verksamhet här. Under senhöst och vinter blomstrar föreningsverksamheten. Från påsktid ökar aktiviteterna, fritidsbåtar från när och fjärran börjar anlända, Skillinge Rökeri kommer igång liksom Skillinge Glassbar och Glassbåten lägger till i hamnen. Under hela året har vi tillgång till två trevliga krogar, SkillingeBörsen och Skillinge Hamnkrog. Köpmangården Matöppet förser oss med mat året runt och Skillinge Kiosk & Mack är ett viktigt serviceställe. På Sjöbacka B&B och Tradubgården kan man både bo och äta. Lena´s Rum, Lunkaberg och Westremark ger också idylliska övernattningsmöjligheter, på sommar även Östangård. Året runt kan kultur i alla dess former insupas. Här finns flera konstnärer, musiker och både guld- och silversmedja. Skillinge Teaters verksamhet är som intensivast under sommaren men ger oss både komik och dramatik även under andra tider på året. Bokens Dag i september är efter två år tradition. Den som vill veta mer om Skillinges historia rekommenderas ett besök i Sjöfartsmuseet. Skonerten Klara Marie påminner också om segelfartygens storhetstid. Skillinge ligger mitt på kuststräckan med Sveriges bästa havsöringsfiske. Skillinge Idrottsförening engagerar många ungdomar och på sommaren är Båtklubbens seglarskola ett dragplåster. Även Skillinge Scoutkår hör de unga till. Skillinge Missionshus välkomnar alla liksom Skillinge Kapell. Det är lätt att få nya vänner och kontakter på Skillinge vare sig man är fastboende, företagare eller turist. Välkommen hit!"
En av föreningen nyheter för 2009 är att man 25-26 juli kommer arrangera Skillinge Krusbärsfestival. En tävling i att odla fram största/tyngsta och vackraste krusbäret! Liknande tävling har under många år arrangerats i England. Syftet är att skapa en unik aktiviteter som ger Skillinge och ortens företag uppmärksamhet och därmed bidrar till affärsmöjligheter. Tävlingsreglerna är följande:
Alla krusbär odlade i Skillinge med omnejd för vara med.
Krusbären ska vara utan skador eller sjukdomar.
Varje tävlande får tävla med högst tre krusbär i varje klass.
Krusbären lämnas in "anonymt", d v s tillsammans med förseglat kuvert (odlarens namn och kontaktuppgifter).
Odlaren måste själv vara närvarande vid tävlingen.
Krusbären ska lämnas in mellan kl 13.00 och 15.00 på lördagen.
Bedömning görs udner söndagen mellan 12.00 och 14.00.
Juryns beslut kan inte överklagas.
Ordförande i juryn har utslagsröst (vid behov).
Krusbären tas emot, förpackas och förseglas. Tävlingen bygger på vikt per bär - tyngsta bäret vinner. Best in show - det vackraste bäret i alla kategorier koras också. Vägningen av bären sker offentligt där deltagarna kan följa vägningen direkt via vågskålarna. Juryn kommer att bestå av personer från Skillinge samt företrädare för "branschkunskap". Priserna är diplom, prisrosetter och äran så klart.
I samband med krusbärsfestivalen ordnas även en tävling i förädlade produkter. T ex paj, marmelad, chutney och saft. Produkterna måste vara tillverkade i hemmet och bedöms av en jury med matanknytning.
Pia Jönsson Rajgård, VD Tourism in Skåne AB, är gäst vid mötet under temat "Hur lockar man besökare och i förlängningen nya företag och invånare". Pia berättar att företagets vision är att "Skåne ska uppfattas som den region i norra Europa där du får mest ut av livet". Verksamhetsidén är: "Vi ska öka antalet besökare till Skåne genom att vårda, utveckla, implementera och marknadsföra varumärket Skåne på geografiskt utvalda marknader, segment och målgrupper." Inom Öresundsregionen positionerar sig företaget genom att "Skåne ska vara den mest nyskapande, genuina och annorlunda delen av Sverige och Öresundsregionen. Bl a gör man en omfattande ombyggnad av webbsidan http://www.skane.com/ som kommer att släppas under senare halvan av 2009. Är du intresserad av hur arbetet med ombyggnaden av http://www.skane.com/ går kan du titta in på denna länk/webb: http://www.nyaskane.com/ Pia berättar att Skåne har en unik identitet i form av Svenskt och osvenskt, stränder och skog, gedigen industri och innovationer, livskvalitet och livskraft samt genuint och nyskapande. De destinationer i Sverige som konkurrerar med Skåne är Bohuslän, Stockholm med skärgården, Dalarna, Halland och Göteborg. De geografiska områden som företaget inriktar sig på är i Sverige: Mälardalen, Göteborg och Skåne. I Danmark: Köpenhamn och Själland. Dessutom norra Tyskland och Nederländerna. Sekundära målområden är: Södra Tyskland, Norge (Osloområdet med Östfold), London, Milano och norra Italien, Madrid, Barcelona, USA och Kina. Men Polen, borde inte detta potentiellt stora turistland vara åtminstonde ett sekundärt målområde undrar jag? 8 av 10 besökare i Skåne är svenskar och de flesta tillhör den s k rekordgenerationen, alltså i åldern 55 +. Den danska marknaden (förra året ökade den med 16 %) ökar mycket och är näst efter svenskar den största besöksgruppen. Därefter kommer engelsmän och polacker. Följande tematrender märks hos den skånske gästen: Soft adventure, vandring, trädgård, konst, mat, design, shopping och ekoturism. I Skåne har vi en säsong som varar 365 dagar. Inom dessa dagar är det för alla oss som arbeter inom näringen, en utmaning att hitta nya säsonger och nya produkter som lockar gästen även när rapsen blommat klart och de stora turistströmmarna gett sig av. Mat och trädgård är två teman som Tourism in Skåne arbetar med. Golf, natur och kultur är andra teman som vi i Skåne fokuserar på. Vi behöver ha gäster under en mycket längre period än under den traditionella högsäsongen och här ser Pia en stor utmaning, framförallt för den sydöstra delen av Skåne - Österlen & Ystad. En hjälpande hand i denna utmaning kan bli Region Skånes projekt Besökarna som har plockat fram tretton olika platser där man också försöker ta fram olika produkter som via de lokalt förankrade företagarna/byalagen/föreningarna ska marknadsföras och säljas. Satsningen på Marint Centrum, filmsatsningen i Ystad via Wallander och byn Gislöv är exempel på andra projekt som förhoppningsvis kommer att leda till ökat antal besökare, även utanför den mest hektiska säsongen. Källa Tourism in Skåne AB och Skillinge Företagarförening.
Joachim Orrenius
VD VisitSkåne AB/VisitÖsterlen Turistbyrå
www.visitsosterlen.se
www.visitskane.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar