2009-01-20

FLYGBUSSLINJE LÄGGS NER

Den s k Sturupspendeln läggs ner. Det innebär att det strax inte längre kommer att finns någon flygbussförbindelse mellan Malmö Airport och Svedala tågstation för vidare färd mot Ystad och Österlen. Anledningen är att för få resenärer har rest med linjen vilket inneburit för dålig lönsamhet. Men frågan är om resenärerna i tillräcklig utsträckning har vetat om att linjen funnits?

Nu när linjen kör sina sista turer (slutar 31 jan 2009) kastar kommunpolitiker pajer på Skånetrafiken och vise versa. Man vill hitta syndabockar och anledningar till att det inte har fungerat. De flesta är överens om att marknadsföringen varit bristfällig.

Visst borde linjen på ett mer gästvänligt sätt ha presenterats på Skånetrafikens webb och kanske även ropats ut i tågens högtalare. Kanske kunde det även spridits tryckt information ombord på tågen.

Kanske är en annan anledning att det privata näringslivet inom turist- och mötesnäringen inte varit medbjuden på denna resa. Redan vid de högtidliga premiärturerna fanns enbart representanter från Skånetrafiken, Flygbussarna, Malmö Airport (f d Sturup) och kommunerna med på tåget/bussen. Och lokalpressen så klart. Inga representanter från de privata aktörer som dagligen arbetar med resenärer har så vitt jag vet varit inbjudna.

Det jag menar är att här i sydöstra Skåne finns väldigt många företag/organisationer som borde informerats och bjudits med från början och som har mycket bra marknadskanaler för att nå resenärer även utanför den sydöstra skånehörnan. Några exempel är Ystad Resebyrå, Österlen360, Fieldwood Travel, Unity Line, Österlen.se/com, Ystad Saltsjöbad och VisitÖsterlen Turistbyrå. Jag har påpekat detta (och även informerat om vilka möjligheter som vi på VisitÖsterlen Turistbyrå har när det gäller marknadsföring) för ansvariga politiker vid ett flertal tillfällen utan att ens ha fått ett svar.

Idén till linjen, som kom från en kvinna som jag inte minns namnet på nu, är ju lysande men kanske blev detta för mycket av ett politiskt projekt där näringen och de boende inte kände sig tillräckligt delaktiga? Eller är det helt enkelt så att intresset är för lågt för att få bärighet i satsningen?

Nåväl en mycket glädjande nyhet är att Skånetrafiken ökar tätheten för tågturerna till Österlen och Ystad. Strålande!

Joachim Orrenius
VD VisitSkåne AB/VisitÖsterlen Turistbyrå
http://www.visitosterlen.se/

Inga kommentarer: