Då har hon varit här - havets skönhet Ostindiefararen Götheborg. Ett par dagar låg hon förtöjd i Ystad och lockade massor av besökare. Stoppet här i Österlen var det sista på fararens Östersjöturné. Efter resa till hemmahamnen i Göteborg väntar nu vila och underhåll innan det någon gång nästa år bär av på nästa seglats. Kanske en ny Kina-resa?
Via Tomelilla Turismutbildning blev jag inbjuden till en specialvisning av Ostindienfararen och delar gärna med mig av information. När hon i sakta gemak seglade förbi utanför kusten vid de historiska Ales Stenar, infann sig en häftig känsla. Precis så här måste det ha sett ut när dåtidens handels- och krigsfartyg seglade förbi Österlenkusten!
Ostindiefararen Götheborg är en kopia av originalet som byggdes i Stockholm 1738. Hon hann med tre handelsresor till Kina innan hon 1743 förliste genom att mycket förvånande gå på det välkända grundet Hunnebådan i Göteborgs skärgård. Stora delar av lasten kunde bärjas men det var en stor skandal det som hände. Det spekuleras i om grundstötningen gjordes avsiktligt. 1984 återupptäcks fartyget av dykare från Marinarkeologiska sällskapet. 2004 döps Götheborg av Drottning Silvia och två år senare är det dags för jungfrufärden till Stockholm. Samma år går den uppmärksammade resan till Kina där hon i juli 2006 landar i Guangzhou. Ostindienfararen har idag blivit en stor marknadsförare av Sverige i allmänhet och Göteborg i synnerhet.
Det nuvarande fartyget är 58,5 meter långt och byggt enligt dåtidens byggmetod. Götheborg är en råseglare (seglen hänger ner från tvärgående bommar) och hålls ihop av ca 55.ooo smidda spikar. Segelytan är nästan 2000 kvm (26 segel) och ombord finns ca 20 ton handslagna rep och kablar. På varje sida av fartyget finns fem kanoner som används för att skjuta salut med. Styrningen görs genom en ratt som via mekanisk överföring överför styrmans vilja till rodret. Besättningen består av 50 volontärer och 30 fasta besättningsmän. Marschfarten är 5-6 knop och hon maxar 11 knop.
Källa: Ostindienfararen
Joachim Orrenius
VD VisitÖsterlen
http://www.visitosterlen.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar