Antalet bokningar som hanterats online har ökat med 16% under perioden januari-juni 2008 jämfört med samma period förra året. - Det är för tidigt att uttala sig om säsongen som helhet men en klar trend är att färre gäster kontaktar oss för personlig service och att allt fler gör sina bokningar online. En annan trend är att fler gäster söker turistinformation via Internet innan avresa. Man laddar ner kartor, guider m m och hittar därigenom mycket tips och information om den valda destinationen.
- De leverantörer vi talat med ger ännu så länge en spretig bild av årets bokningsläge. Några talar om en minskning på mellan 10-15 % medan andra har minst samma bokningsläge som förra årets starka säsong. Generellt är det så att de leverantörer som ökar finns bokningsbara online och jobbar aktivt med sin marknadsföring. Kanske är det så att lågkonjunkturen märks på vissa håll och att antalet bäddar i regionen nu nått en nivå som mättar den aktuella efterfrågan. En tredje trend är att fler gäster tar semester kortare men också oftare. Den så kallade industrisemestern blir allt mer utdragen och där fyller nya evenemang en stor roll för att locka gästen före och efter högsäsong. Matrundan och Österlen Lyser är lyckade exempel på detta i var sin ände av säsongen.
På vissa håll i Sverige, bl a Haninge utanför Stockholm, finns sedan en tid begreppet i-punkt. Det innebär att viss turistinformation (broschyrer, kartor och viss information) även kan fås på ett antal utvalda platser förutom det traditionella. För denna service får de, i Haninge nio i-punkterna, en liten ersättning av Haninge kommun. Två orter som verkligen skulle behöva i-punkter här på Österlen är Kåseberga och Kivik. Buhres och Vendel Ales Stenar skulle kunna vara strategiska platser för i-punkter, i Kivik respektive Kåseberga. Kanske kan Österlens tre kommuner införa ”Haninge-modellen” här på Österlen? Dels skulle det uppmuntra de leverantörer som redan idag agerar små turistbyråer och därigenom gör en stor insats för regionen men framförallt skulle det bli en förbättrad service för gästen.
Joachim Orrenius
VD VisitÖsterlen
http://www.visitosterlen.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar